آزمایشگاه بازی‌سازی و واقعیت گسترده

Game Development and Extended Reality Lab

 

  • سرپرست آزمایشگاه: دکتر مجتبی وحیدی‌اصل

  • سال تأسیس: 1393

  • محل فعلی: ساختمان آزمایشگاه‌‌های پژوهشی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، اتاق 25

 

تماس با آزمایشگاه:

Instagram: sbu.xr.lab

 Email: avrgamelab@gmail.com

TEL : 021-29904180

WhatsApp: 09357507576

 

فعالیت اصلی:

  • طراحی و پیاده‌سازی بازی‌های رایانه‌ای (Computer Game)، بازی‌های جدّی (Serious Game)، و بازی‌وارسازی (Gamification)

  • طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار‌های مبتنی بر واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality)

  • طراحی بسته‌های اصولی برای آزمون کاربردپذیری (Usability Test) و آزمون اثربخشی نرم‌افزار و بازی

  • ارائه مشاوره تخصصی به سازمان‌ها و صنایع جهت پذیرش و استفاده از بازی‌های جدّی و بازی‌های رایانه‌ای، و واقعیت گسترده

 

همکاران:

 یک عضو هیات علمی (راهبر و سرپرست آزمایشگاه)، یک مدیر پروژه، یک مدیر فنی، سه برنامه نویس ارشد،  دو مدلساز و آرتیست، ده دانشجوی کارشناسی،  پنج دانشجوی کارشناسی ارشد، دو دانشجوی دکتری، بیش از 50 فارغ التحصیل

 

 

فعالیت‌های اعضای دانشجویی آزمایشگاه بازی‌سازی و واقعیت گسترده

 

ردیف  

نام و نام خانوادگی

                  موضوع فعالیت

نوع فناوری

    مقطع تحصیلی

1

محسن سعیدی

سیستم دوربین­های سوم شخص در بازی­های رایانه‌­ای

بازی رایانه‌ای

        کارشناسی

2

فرزام وطن‌زاده

طراحي يك بازي براي توليد خودكار داده ­هاي آزمون نرم ‌افزار   (تولید داده آزمون)

بازی جدّی      

        کارشناسی

3

هستی سحابی

طراحی یک بازی با هدف شناسایی مسیرهای آزمون ناممکن

بازی جدّی

         کارشناسی

4

سیده پگاه کیائی 

طراحی و پیاده­سازی یک بازی واقعیت مجازی با هدف کمک به افراد دارای فوبیای ارتفاع

واقعیت مجازی

         کارشناسی

5

سار امینی

طراحی و پیاده ­سازی یک بازی رایانه‌­ای برای درمان فوبیای خاص به کمک واقعیت افزوده

واقعیت افزوده

          کارشناسی

6

مسیح امین‌بیدختی

طراحی و پیاده‌­سازی یک بازی با رویکرد محاسبات مبتنی بر انسان

بازی رایانه‌ای

          کارشناسی

7

نازنین کریمی‌مقدم

طراحي و پياده‌سازي نرم­‌افزار واقعيت افزوده براي مفاهيم علوم تجربي

واقعیت افزوده

          کارشناسی

8

حسنا سلیمی

طراحي برنامه كاربردي بازديد از موزه در بستر گوشي هوشمند مبتني بر واقعيت افزوده

واقعیت افزوده

          کارشناسی

9

سیده فاطمه‌سادات حسینی

طراحي و پياده­ سازي يك بازي معمایی و مبتنی بر پازل

بازی رایانه‌ای

         کارشناسی

10

مهتا نیکوفر

ابزار واقعيت افزوده براي مسيريابي و افزايش تعامل مراجعه كنندگان در كتابخانه‌ها

واقعیت افزوده

          کارشناسی

11

سپهر لواسانی

توليد تابع برازش مناسب با استفاده از بازي  هدفمند

بازی جدّی

           کارشناسی

12

کیان رضوی سطوتی

طراحي وپياده‌سازي يك بازي رايانه‌اي ميان نسلي با رويكرد طراحي نامتقارن

بازی رایانه‌ای

           کارشناسی

13

امیرعلی منجر

طراحي و پياده‌سازي يك مدل Pose Estimation  با استفاده از يك دوربين  RGB

بازی رایانه‌ای

            کارشناسی

14

علی مقیمی

طراحي وپياده‌سازي يك نرم‌افزار واقعيت مجازي براي بهبود رويه‌هاي صنعتي شركت نفت ايران در كنترل فوران چاه

واقعیت مجازی

            کارشناسی

15

فریدالدین حسامی

طراحي و‌ پياده‌سازي يك بازي رايانه‌اي چند نفره به سبك شوتر  اول شخص (براي رايانه شخصي)

بازی رایانه‌ای

             کارشناسی

16

نیما جوادی

طراحي و پياده‌سازي يك وبسايت بازيگونه‌شده براي كمك به بهبودكيفيت نرم‌افزار

گیمیفیکیشن

             کارشناسی

17

محمدرضا میرزائی

ارائه يك بازي با مشخصات شبكه اجتماعي مبتني بر توليد رويه‌اي محتوا

بازی رایانه‌ای

             کارشناسی

18

مریم حاتمی

طراحی و پیاده ­سازی یک بازی هدفمند برای تولید موارد آزمون برنامه‌­ها

بازی جدّی

             کارشناسی

19

احسان اخلاقی

رويكردي براي ايجاد تجربه كنفرانس با استفاده از واقعيت مجازي

واقعیت مجازی

      کارشناسی‌ارشد

20

محسن نوازنی

راهكاري جهت بهبود موقعيت‌يابي گوشي‌هاي هوشمند مبتني بر روش اِسلَم در فناوري واقعيت افزوده

واقعیت افزوده

     کارشناسی‌ارشد

21

نازنین کریمی‌مقدم

طراحي يك سيستم توصيه‌گر دستور غذا با رويكرد بازي‌گونه

گیمیفیکیشن

    کارشناسی‌ارشد

22

فرجاد داوری

ارايه راهكاري جهت اندازه‌گيري تاثير عناصر واقعيت مجازي بر معيارهاي بازي‌هاي جدي مبتني بر تحليل داده‌هاي بازي

واقعیت مجازی

    کارشناسی‌ارشد

23

پگاه قیصی‌پور

ارائه رويكردي به منظور تحليل داده‌هاي حاصل از عملكرد بازيكنان بازي‌هاي كامپيوتري به منظور استخراج الگوهاي شخصيتي افراد

بازی رایانه‌ای

    کارشناسی‌ارشد

24

محسن ادبی‌فرد

ارائه رويكردي تعاملي مبتني بر مشاركت كاربران در بستر واقعيت افزوده

واقعیت افزوده

    کارشناسی‌ارشد

25

یحیی احمدی‌پور

 تاثير واقعيت مجازي در تغيير نگرش به ايمني كاركنان واحد فني شركت زامياد

واقعیت مجازی

    کارشناسی‌ارشد

26

احسان بهرامی

بازي‌گونه‌سازي سامانه مديريت يادگيري مبتني بر خصوصيات كاربران

گیمیفیکیشن

    کارشناسی‌ارشد

27

میلاد شمسی جلالی

ارائه رويكردي مبتني بر بازي‌گونه‌سازي به‌منظور رفع مشكل شروع سرد كاربران در سامانه‌هاي توصيه‌گر

گیمیفیکیشن

    کارشناسی‌ارشد

28

زهرا میرزائی

بررسي تاثير بازي‌كاري در چرخه مديريت دانش

گیمیفیکیشن

    کارشناسی‌ارشد

29

اطمه سادات ميرمحمدميگوني 

طراحي سيتم مديريت يادگيري الكترونيك بازي‌وار شده بر اساس نظريه خبرگان با روش مدلسازي ساختاري تفسيري

گیمیفیکیشن

    کارشناسی‌ارشد

30

مائده میردامادی

بهره‌گيري از واقعيت مجازي جهت بررسي ادراك بصري در فضاهاي داخلي

واقعیت مجازی

    کارشناسی‌ارشد

31

شهرزاد موسوی

ارائه رویکردی جهت بازی‌گونه­سازی اشکال‌زدایی نرم‌افزار

گیمیفیکیشن

    کارشناسی‌ارشد

32

مریم رضایی

طراحي و پياده‌سازي يك بازي جدي به كمك توليد محتواي رويه‌اي با هدف پيشگيري از اختلالات در توانايي پردازش بصري

بازی جدّی

    کارشناسی‌ارشد

33

فاطمه تقی‌زاده

طراحي و توسعه ي يك بازي هدفمند به منظور شناسايي نامتغيرهاي برنامه‌ها

بازی جدّی

    کارشناسی‌ارشد

34

شیما سیف‌الهی

طراحي و توسعه يك بازي هدفمند به منظور ترميم خودكار برنامه‌

بازی جدّی

    کارشناسی‌ارشد

35

مریم مرادی شبستری

مدلي جديد براي افزودن اطلاعات بازيابي‌شده مبتني بر زمينه بر روي اشياي تشخيص داده شده در بستر واقعيت افزوده

واقعیت افزوده

    کارشناسی‌ارشد

36

پویا ثابتی

 مدلسازي و ارزيابي رفتار بازي‌هاي آنلاين چند نفره مبتني بر شبكه‌هاي پتري

بازی رایانه‌ای

    کارشناسی‌ارشد

37

احسان بهرامی

بازی‌گونه‌سازی سامانه مدیریت یادگیری مبتنی بر خصوصیات کاربران

گیمیفیکیشن 

    کارشناسی‌ارشد

38

بهاره اله‌وردی بیک

استخراج الگوهای رفتاری از داده‌های حاصل از بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از روش داده‌کاوی

بازی رایانه‌ای

    کارشناسی‌ارشد

39

فائزه آقازاده پر

ارائه‌ چارچوب بازي‌گونه‌سازي جهت ارتقاي فرهنگ سازماني با تأكيد بر آموزش سازماني

گیمیفیکیشن

    کارشناسی‌ارشد

40

پرستو علیخانی

طراحی، پیاده­‌سازی، و سنجش اثربخشی نرم­افزار واقعیت افزوده بر مبنای نظریه یادگیری همیارانه

واقعیت افزوده

     دکتری

41

شایسته شکوفه‌فرد

بررسي تحولي و موقعيتي بازنمايي از دلبستگي و حساسيت مادرانه در مادران كودكان 1 تا 5 ساله طراحي نرم‌افزار سنجش حساسيت مادرانه

بازی جدّی

      دکتری

42

سعید امیری چیمه

طراحي يك زبان صوري براي ايجاد دنياهاي بازي‌هاي نقش‌محور

بازی رایانه‌ای

      دکتری

43

شرمین موسوی

رويكردي جهت استفاده از بازي‌هاي هدفمند در آزمون و اشكال‌زدايي برنامه‌ها

بازی جدّی

      دکتری

44

راضیه شاهوردی

طراحي و پياده‌سازي بازي جدي مبتني بر واقعيت مجازي با هدف بهبود شايستگي‌هاي تدريس به تبعيت از نظريه يادگيري تجربي كلب

واقعیت مجازی

      دکتری

45

زهره جعفری‌فر

 طراحي و پياده‌سازي يك بازي جدي هميارانه براي پرورش تفكر انتقادي دانشجويان

بازی جدّی

       دکتری

46

راضیه محققیان

طراحي يك بازي جدي به منظور ارتقاي مهارت حل مسئله دانشجويان و سنجش ميزان قابليت بازي

بازی جدّی

      دکتری

47

معصومه حبیبی باغی

طراحي، پياده‌سازي و اعتبارسنجي نرم‌افزار واقعيت افزوده مبتني براصول يادگيري تجربي براي آموزش احياي قلبي ريوي

واقعیت افزوده

      دکتری

 



برخی فعالیت‌های پژوهشی اعضای آزمایشگاه مرتبط با بازی‌سازی و واقعیت گسترده

 

Alikhani P, RezaeiZadeh M, Haji Zeinolabedini, M & Vahidi-Asl M. Identifying the impact of Augmented
Reality on library services, Library and Information Science Research, 8 (2), (2019): 355-370.
[In Persian]


Alikhani P, RezaeiZadeh M, & Vahidi-Asl M. The analysis of “Fetch! Lunch Rush” as an Augmented Reality multi-player game in Cooperative learning. Quarterly journal of new thoughts on education, 4 (2017): 39-61. [In Persian]

Alikhani P, RezaeiZadeh M, & Vahidi-Asl, Karimi-Moghadam N. Learning atmospheric phenomena through AR-BlueSky Augmented Reality app with an emphasis on increasing interaction, 3th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities, Isfahan, 2016. [In Persian]

Amiri-Chimeh S, Haghighi H, Vahidi-Asl M, Setayesh-Ghajar K, & Gholami-Ghavamabad F. Rings: A Game with a Purpose for Test Data Generation. Interacting with Computers 30, no. 1 (2017): 1-30. [ISI]

Amiri-Chimeh S, Haghighi H, Vahidi-Asl M. Generating game map layouts for formally specified nonlinear narratives. 7th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities, Isfahan, 2022.

Akhlaghi E, Vahidi-Asl M, AghaZadeh-Par F. Remote conference experience using virtual reality. 7th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities, Isfahan, 2022. [In Persian]

Davari F, Vahidi-Asl M, Alikhani P, & RezaeiZadeh M.  Measuring the impact of Virtual Reality on a serious game for improving oral presentation skill, Technology of Education Journal, 2020.  [In Persian]

GhaysiPour P, Vahidi-Asl M. An approach to assess stress symptoms using sensor and computer game data. 6th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities, Isfahan, 2021.  [In Persian]

Moosavi Sh, Haghighi H, Sahabi H, Vatanzade F, Vahidi Asl M. Greenify: a game with the purpose of test data generation for unit testing. In International Conference on Fundamentals of Software Engineering, pp. 77-92. Springer, Cham, 2019.

Moosavi Isfahani Sh, Abhari B, Alikhani, P, Vahidi Asal M. Gamefault: a gamify approach to software debugging, 3th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities, Isfahan, 2016. [In Persian]

Satvati Razavi K, Vahidi-Asl M. Looking at intergenerational game design through lens of game genres. 6th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities. Isfahan, 2021.

Taghizadeh F, Seifollahi Sh, Vahidi-Asl M. Designing and developing a purposeful game to identify program invariants. 7th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities, Isfahan, 2022. [In Persian]

Vahidi-Asl M, AghaZadeh-Par F, Alikhani P. Identifying the Challenges of Implementation of Gamification in
Organizational Instruction. Journal of Iranian cultural research 11, no 41 (2018): 121-149.
[In Persian]

 

 

برخی محصولات آزمایشگاه بازی‌سازی و واقعیت گسترده

عنوان پروژه

کارفرما

نوع فناوری

سال پایان

مهارتآموزی زلزله

معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

واقعیت مجازی

1399

نظام آراستگی محیط کار

شهرداری مشهد

واقعیت افزوده

1400

مهارتآموزی اپراتور جرثقیل سقفی

فولاد مبارکه اصفهان

واقعیت مجازی

1400

تقویت گردشگری کاخ موزه گلستان

بنیاد نخبگان

واقعیت افزوده

1400

پلتفرم طراحی کارت ویزیت هوشمند برای معادن ایرانی

خانه معدن ایران

واقعیت افزوده

1400

تقویت برنامهدرسی شیمی

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

واقعیت افزوده

1401

ارائه تعاملی اطلاعات معدن سرب و روی نخلک

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

1401

نرم‌افزار واقعیت افزوده آموزش بیرینگ‌های SKF

مجتمع معدنی مس سرچشمه

واقعیت افزوده

1401

کیدز شیلدز (آموزش امنیت به کودکان و نوجوانان)

رساله دکتری

بازی جدّی

1400

کوته (آموزش مکان‌یابی خطا)

رساله دکتری

بازی جدّی

1399

آرکو (آموزش علوم تجربی)

رساله دکتری

واقعیت افزوده

1398

بلوسکای (آموزش تغییرات آب‌وهوایی)

پروژه کارشناسی

واقعیت افزوده

1396

مهارت ارائه شفاهی

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد

بازی جدّی، واقعیت مجازی

1397

مادر و کودک (مهارت فرزندپروری)

رساله دکتری

بازی جدّی

1399

مَن مَن (تقویت مهارت خودشناسی کودکان و نوجوانان)

دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

بازی جدّی

1399

شناسایی نامتغیرهای برنامه­ ها

پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد

بازی جدّی

1398

 

  • آزمایشگاه، آماده همکاری با صنایع مختلف، شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصِی، کسب و کارها و افراد حقیقی در حوزه های مربوط به مشاوره و طراحی و توسعه بازیهای ویدئویی، بازیهای جدی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می باشد.


لینک بروشور