صفحه اصلی
برگزاری آیین امضای چهارمین دوره طرح توانمند سازی صدف در پارک فناوری پردیس
  • 6074 بازدید

به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، با حضور آقایان دکتر مجتبی جباری‌پور مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس، دکتر محسن ابراهیمی‌مقدم رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مجتبی وحیدی اصل معاون پژوهشی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر و مهندس امیر عاشوری مجری طرح صدف، آیین امضای تفاهم نامه چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف برگزار شد.

چهارمین دوره از طرح توانمندسازی صدف، به مدت ۸ الی ۱۰ هفته در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. این طرح با همکاری پارک فناوری پردیس، دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، تلنت کوچ (زیرمجموعه شرکت ایران تلنت)، شتابدهنده سنجه، شرکت برندیمو و شرکت آویژه اجرایی خواهد شد.

طرح صدف، طرحی است که برای ایجاد انگیزه در دانشجویان و افزایش مهارت برای ورود آنها به بازار کار ایجاد شده است.

آقای دکتر جباری‌پور در این نشست با بیان آغاز چهارمین دوره طرح صدف با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی، به ویژگی‌های طرح صدف اشاره کرد و اظهارداشت: بیکاری فارغ التحصیلان و مهاجرت نخبگان دو موضوع بسیار مهم بود که با اجرای طرح صدف در کشور در تلاش هستیم تا حد زیادی به این موضوعات کمک کنیم.
مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس افزود: علاوه بر اجرای این طرح در تهران با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی، این طرح در ناحیه نوآوری پردیس با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم فناوری پردیس برگزار می‌شود و در ۱۵ استان دیگر نیز با همکاری پارک های فناوری و بنیادهای نخبگان کشور اجرایی خواهد شد.
دکتر جباری پور با بیان اینکه یکی از اهداف دیگر این طرح کمک به اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور است، به نتایج موفق سال گذشته این طرح اشاره کرد و گفت: «چالش منابع انسانی متخصص چالش بزرگی است که برای حل آن دانشگاهها نقش کلیدی و مهمی را بازی میکنند».

دکتر ابراهیمی مقدم نیز در این جلسه با بیان اینکه «صدف» طرح بسیار خوبی برای آماده سازی دانشجویان جهت ورود به بازار کار است، گفت: جای خالی چنین طرحی در سیستم‌های آموزشی محسوس بود. رییس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی همچنین به ظرفیت بالای دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در همکاری با طرح صدف اشاره نمود.
وی تاکید کرد: سال گذشته تعدادی از دانشجویان شهید بهشتی از طریق طرح صدف جذب بازار کار شدند و امسال نیز از طریق ثبت نام در سامانه طراحی شده، دانشجویان دانشگاه امکان حضور در طرح را خواهند داشت. وی خاطرنشان  نمود که دانشجویان از کلیه مقاطع میتوانند در این طرح شرکت کنند و آموزش مهارتهای نرم و کار تیمی را از الزامات توانمندی برای ورود به بازار کار دانست. دکتر ابراهیمی مقدم ادامه داد: مسیر شغلی نسل دانشگاهی کشور با اجرایی شدن دوره چهارم طرح هموار می‌شود و با توجه به شعار امسال مبنی بر "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" اجرای این طرح گام کوچکی در راستای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه است.

مهندس امیر عاشوری مدیر طرح توانمندسازی صدف در مراسم امضای تفاهم‌نامه به اهداف و بازخوردهای این طرح پرداخت و عنوان کرد: هدف اولیه طرح جذب دانشجویان برتر کشور و فارغ التحصیلان در راستای آشنایی بیشتر آنها با استعدادها و ویژگی های خود، طراحی مسیر شغلی و سپس تسهیل ورود آنها به بازار کار و نقش‌آفرینی هر چه بهتر در اکوسیستم فناوری و نوآوری بوده است.  مدیر این طرح، شناخت استعدادها، شناخت فضاهای شغلی، فراگیری مهارتهای نرم، ایجاد ارتباطات و تسهیل فرآیند کارآموزی را از اهداف این طرح عنوان کرد. او افزود: ما طی اجرایی شدن سه دوره طرح در چهار مرحله مجزا افراد را به سمت توانمندسازی سوق دادیم. در مرحله اول از افراد تست‌های مختلف روانشناسی مانند انجام تست‌های شخصیت شناسی به منظور شناخت بهتر خود از استعدادها وتوانایی‌ها گرفتیم تا تسهیلگر مسیر شغلی آنها باشیم. مهندس عاشوری ادامه داد: در مرحله دوم این طرح کارگاه های مربوط به مهارت های نرم را برای متقاضیان برگزار کردیم و در خصوص اصول و فنون مذاکره، آشنایی با اصول رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی، اصول سرچ و جستجوی پیشرفته، دیجیتال مارکتینگ و دوره‌های آموزشی ارائه کردیم. مدیر طرح توانمندسازی صدف افزود: مرحله سوم نیز به طراحی مدل کسب و کار، ارائه موثر، رفتار سازمانی و کار تیمی با هدف تقویت مهارت های تیمی و تیم‌سازی پرداختیم و سعی کردیم افراد با زیست بوم نوآوری کشور،  فضاهای استارتاپی، پارک های علم و فناوری و شتابدهنده ها آشنا شوند. در مرحله پایانی نیز اساس را بر این گذاشتیم تا دانشجویان و فارغ التحصیلانی که رزومه قابل توجهی دارند و در طی این دوره در کارگاه ها فعالیت و حضور موثری داشته اند، توسط پارک پردیس جذب شوند، فرصت‌های کارآموزی در اختیار آنها قرار گیرد، مسیر شغلی آنها طراحی شود و سپس آنها را جهت قرار گرفتن در مسیر شغلی حرفه‌ای هدایت کنیم. در انتها وی افزود  امیدواریم این طرح با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، پارک فناوری پردیس، دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر و شتابدهنده سنجیده در دوره چهارم دستاوردهای بیشتری داشته باشد. همچنین سعی داریم با تقویت پوشش رسانه ای، استفاده از تجارب نخبگان، دانشگاهیان و بدنه کارشناسی سامانه ایران تلنت و شتابدهنده‌های دیگر دانشگاهیان و نسل نوآور را بیشتر از گذشته به سمت توانمندسازی ترغیب کنیم.

خانم مهسا قادری، مدیر کسب و کار تلنت کوچ نیز، با اشاره بر اینکه شرکت ایران تلنت با ۱۵۰۰۰شرکت مشغول فعالیت است گفت: «هدف این طرح برقراری ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت است. چالشی که ما در این طرح با آن مواجه شدیم، عدم اطلاع رسانی دانشگاه ها به دانشجویان است. وی همچنین همکاری دانشگاه شهید بهشتی را اتفاقی امیدبخش در توانمندسازی دانشجویان عنوان کرد.

آقای اشکان چکاک، مدیراجرایی شتابدهنده سنجیده نیز، با اشاره به این نکته که قرار نیست همه افراد کارآفرین شوند، افزود: «در این طرح بسیاری از افراد به سمت کارمندی با انتخاب خود سوق داده میشوند و افرادی نیز با دانش و مهارت دست به کارآفرینی خواهند زد».


گفتنی است، در پایان این نشست، اعضای دانشگاه شهید بهشتی از فعالیت چند شرکت مستقر در پارک فناوری پردیس بازديد کردند.

افزودن نظرات